Big bang?




Läser man Koranen är det tyd­ligt att Gud manar män­ni­skan till att reflek­tera över ska­pel­sen med all dess ståt och prakt. Koranen underskat­tar ald­rig det stora vär­det av efter­tanke och reflek­tion. Detta påpe­kas stän­digt och kan endast leda till en slut­sats: Den ska­pelse som vi bevitt­nar har inte till­kom­mit på något annat sätt än genom en gudom­lig Ska­pa­res verk1.

Gud har i en av Kora­nens ver­ser fram­lagt ett starkt argu­ment som över­ty­gat många:

Ska­pa­des de kanske av en slump? Eller är de själva ska­parna? Har de [också] ska­pat him­larna och jor­den? Nej, de är inte säkra på något!.



Vi har inte tillkommit av en slump

För många har det varit uppen­bart att de var­ken kom­mit till värl­den ut ur tomma intet eller att de ska­pat sig själva, och att de följakt­li­gen är ett resul­tat av Ska­pa­rens verk – en Ska­pare som är Sig Själv nog och inte Själv ett ska­pat väsen.

Även om denna tro är natur­ligt med­född kom­mer tvi­vel och miss­för­stånd stän­digt till män­ni­skan från alla tänk­bara håll3. Dessa tvi­vel skif­tar med tid och plats. Idag fun­de­rar många över kre­a­tio­nism och evo­lu­tion och vissa menar att ”kre­a­tio­nism” inte är en rik­tig veten­skap medan ”evo­lu­tion” är det.

Big bang?

En vida veder­ta­gen för­kla­ring till detta uni­ver­sums till­komst är big bang-teorin. Micro­soft Encarta refe­re­rar till den som ”en numera accep­te­rad för­kla­ring till uni­ver­sums till­komst.”4 Denna for­mu­le­ring är intres­sant då veten­ska­pen stän­digt för­änd­rar vad som anses vara ”fakta”. Det är pre­cis som Gud har beskri­vit i den ovan cite­rade versen:

Nej, de är inte säkra på något!5
De som har vänt sig bort från Gud måste medge att de i själva ver­ket inte vet vad de tror på då deras tro i mor­gon kan vara en helt annan då den inte byg­ger på en sta­dig grund.

Det ter sig möj­ligt att dis­py­ten mel­lan big bang-teorin och kre­a­tio­nism sak­nar egent­lig grund. Teo­rin för­kla­ras i Encarta:

Detta uni­ver­sum var en gång extremt kom­pakt och hett. En ”första hän­delse”, en kos­misk explo­sion kal­lad big bang inträf­fade för omkring 10 till 20 mil­jar­der år sedan och uni­ver­sum har sedan dess expan­de­rat och sval­nat.6
Men detta påstå­ende ber om ett svar på frå­gan om vem som ska­pade mate­rian som utgjorde grundstof­fet för big bang7. Och om mate­rian står i behov av en ska­pare, finns det då något argu­ment för att samma ska­pare inte senare också har ska­pat nya livs­for­mer i detta kosmos?

Ett än större pro­blem gäl­lande big bang-teorin är hur en slump­mäs­sig explo­sion kan leda till den enhet­lig­het, prakt och skön­het som vi bevitt­nar i detta uni­ver­sum. Gör vi en lik­nelse med Naga­saki och Hiros­hima efter att de atom­bom­bats, vil­ken skön­het ser vi då?

Ateister vill inte inse

Häp­nads­väc­kande nog vill ate­is­ter och mate­ri­a­lis­ter inte inse det som är uppen­bart och som alla innerst inne vet. Den kände ate­is­ten Aldous Hux­ley har sagt:

Om sex apor satt fram­för skriv­ma­ski­ner och slog på tan­gen­terna under flera mil­jar­der år är det inte osan­no­likt att de sista sidorna skulle inne­hålla ett stycke ur Sha­kespe­are. Så för­hål­ler det sig med vårt uni­ver­sum. Det till­kom som ett resul­tat av slump­mäs­siga kraf­ter som påver­kat mate­rian under mil­jar­der år.8
Wahīd Uddīn Khan har genom att använda ett mate­ri­a­lis­tiskt tan­ke­sätt besva­rat detta påstående:

Mate­ma­ti­kens san­no­lik­hets­lära säger själv att detta uni­ver­sum omöj­li­gen kan ha till­kom­mit av en slump.8
Utö­ver att inse att Uni­ver­sum måste ha en Ska­pare kan också den jäm­vikt och balans som det byg­ger på note­ras. Så pre­cis ord­nat att det ibland kal­las för natu­rens deli­kata balans. Det är san­ner­li­gen ena­stå­ende hur alla ting sam­ver­kar. Vi behö­ver inte gå längre än till den egna krop­pen för utan dess olika organs sam­ver­kan skulle det inte vara möj­ligt att leva. Begrun­dar man detta feno­men leder det till ett antal vik­tiga slutsatser.

En första slut­sats är att sam­ver­kan mel­lan uni­ver­sums olika bygg­ste­nar – som var­ken har trä­nats eller lärts – är ett tec­ken på att de fort­fa­rande står under Ska­pa­rens kon­troll. De olika ele­men­ten i ska­pel­sen har inga egna kraf­ter, för­må­gor eller syf­ten för hade de haft det hade de med största san­no­lik­het bru­tit kos­mos ord­ning. Det enda som de kan åstad­komma är vad Ska­pa­ren och Härs­ka­ren över världs­all­tet låter dem åstad­komma. Alla ting sam­ver­kar så till den grad att det pekar på att de står under en Ska­pa­res kon­troll som har full­stän­dig kun­skap och makt till att styra dem. Hade så inte varit fal­let skulle den enda logiska utkoms­ten vara kaos. Detta spe­ci­ellt med tanke på den stora mängd bygg­ste­nar som uni­ver­sum består av.

Käl­lor:
Jamāl al-Din M. Zara­bozo, What is Islam. www.islamhouse.com; Muham­med Knut Bern­ström (2000), Kora­nens bud­skap. Sim­rishamn: Pro­prius; Bild: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap090905.html

Fot­no­ter:

1.Det klas­siska ord­stä­vet bland bedu­i­nerna i Ara­bien var: ”En kamels spill­ning visar att det finns en kamel och fot­steg visar att någon har gått.” Om en av islams tidiga lärde, Abu Hanifa, sägs det att en grupp män­ni­skor som tviv­lade på Gud kom för att dis­ku­tera Ska­pa­rens och Her­rens enhet med honom. Han sade till dem: ”Före vi bör­jar dis­ku­tera denna fråga [vill jag att ni] berät­tar för mig om vad ni tror om en båt på Eufrat som når land, las­tar sig själv med mat och andra ting, därpå åter­vän­der, ank­rar sig och las­tar av sig själv utan att någon seg­lar eller styr den?” De sade: ”Det är omöj­ligt. Det kan ald­rig ske.” Därpå frå­gade han dem: ”Om det inte är möj­ligt, när det gäl­ler skep­pet, hur kan då denna väl­diga värld röra sig själv?” Denna histo­ria har också berät­tats av andra än Abu Hanifa. Com­men­tary on the Cree of at-Tahawi, s. 9
Umar al-Ashqar ger ett annat exem­pel: ”För några år sedan blåste öken­san­den i Rub’ al-Khāli’ bort i en storm och då skönj­des rui­nerna av en stad som täckts i sand. Fors­kare bör­jade stu­dera sta­den för att för­söka avgöra när den byggts. Ingen arke­o­log kunde före­slå att denna stad dykt av på egen hand ska­pad av vind, regn, värme och kyla och inte av män­ni­skor. Hade någon före­sla­git detta hade denne setts som en gal­ning att tycka synd.” Belief in Allah in the Light of the Quran and Sun­nah, Umar al-Ashqar, s. 125. Riy­adh, Inter­na­tio­nal Isla­mic Publishing House, 2000. [↩]
2.Koranen 52:35 – 36 [↩]
3.Det vore poli­tiskt inkor­rekt att idag kalla detta för ”oguda­ka­tiga”, ”onda” eller ”sata­niska” käl­lor. Men i slutän­den är dessa kon­klu­sio­ner ound­vik­liga då dessa kraf­ter för­sö­ker leda män­ni­skan bort från vad som är rätt och rik­tigt mot någon form av otro. [↩]
4.© 1993 – 2003 Micro­soft Cor­po­ra­tion. All rights reser­ved. [↩]
5.Koranen 52:36 [↩]
6.© 1993 – 2003 Micro­soft Cor­po­ra­tion. All rights reser­ved. [↩]
7.Betänk att även om det finns bevis för en kos­misk big bang långt till­baka i tiden är detta inte något som mot­sä­ger sig isla­misk tro eller att detta skulle vara något som Gud gjort för att skapa Uni­ver­sum. Exakt hur Gud ska­pade kos­mos kän­ner vi inte till. Vi kan bara lägga fram teo­rier. [↩]
8.Belief in Allah, al-Ashqar, s. 131 [↩] [↩]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Latmiyat al ism al a3zam--lil shay5 hussein al akraf